In januari van dit jaar heeft Jayden een psychologisch onderzoek ondergaan, wat misschien vroeg klinkt voor een kind van acht,
maar door zijn geestelijke beperking is dit belangrijk om een beeld te krijgen van zijn huidige ontwikkelingsniveau.
Deze testen geven inzicht in wat hij al beheerst en hoe hij het beste kan leren zonder overvraagd te worden.
Taalontwikkeling en Testresultaten
Net voor de zomervakantie heeft zijn logopediste drie verschillende taaltesten afgenomen:
Begrijpen van woorden en zinnen
Woordenschat en uitspraak
Zinsvorming
Deze testen worden spelenderwijs afgenomen volgens vaste protocollen.
De logopediste merkte grote vooruitgang in Jaydens taalvaardigheid sinds vorig jaar.
We zien dit ook thuis. Logisch, want sinds hij gehoorapparaten heeft, hoort hij beter, wat zijn spraakontwikkeling positief beïnvloedt.
Jayden ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, en de vooruitgang is duidelijk merkbaar.
De psycholoog concludeerde in januari dat Jayden qua begrip en vaardigheden functioneert op het niveau van een vierjarige,
al heeft hij zich met vijf à zes maanden vooruitgang duidelijk ontwikkeld.
Gesprekken over zijn ontwikkelingsniveau raken mij altijd diep.
Soms, als ik hem bezig zie, lijkt hij helemaal een achtjarige; dan weer komt de vierjarige kant in hem naar voren.
Praten met andere ouders kan ook verwarrend zijn, omdat ik vaak hoor dat hun kinderen dezelfde kenmerken hebben of zich op dezelfde manier gedragen, waardoor ik me afvraag of Jayden thuis en op school soms een “spelletje” speelt.
Inmiddels weten we dat hij vooral gemotiveerd is door wat hem echt interesseert.
Ons doel is om Jayden zo zelfstandig mogelijk op te voeden en hem de ruimte te geven om op zijn eigen tempo te groeien.
Zijn spraak blijft een uitdaging vanwege de spierspanning in zijn mond, waardoor sommige klanken moeilijk voor hem zijn,
maar hij heeft op andere vlakken enorme stappen gezet.
Wat de toekomst brengt, blijft een vraag, maar school houdt zijn ontwikkeling goed in de gaten met regelmatige testen.
Hiermee kunnen ze zijn leerroute bijstellen en hem op een manier begeleiden die bij hem past.
Het belangrijkste is dat we hem blijven steunen in zijn eigen unieke groeipad en hem de tijd en ruimte geven om te leren op zijn manier.
Reactie plaatsen
Reacties